Gå til sidens indhold

Pas på dig selv

Du er i begyndelsen af din karriere, og du vil selvfølgelig gerne gøre det så godt som muligt. Både for at beholde jobbet og for at indfri dine egne ambitioner. Det er en god idé at huske på, at du er i en læringsproces, og ingen forventer, at du kan det samme som en kollega, der har været ansat i flere år.

Anerkend kollegernes erfaring

Det er en god ide at tage en god portion ydmyghed med på arbejde. Ikke så meget i forhold til egne evner, for der er ingen grund til at sætte dit lys under en skæppe. Men i forhold til kollegernes indsats, er det en god ide at anerkende deres metoder, faglighed og erfaring selv om du mener, det kan gøres bedre.

Og vær venlig over for receptionisten, kontorbetjenten og sekretæren. Både fordi de er dine kolleger, og fordi de bidrager til det organisatoriske billede, der bliver skabt af dig. Det vil sige, det ry du får i organisationen, og som er afgørende for din fremtid.

Brug din professionelle rolle

Når du er på arbejde, går du ind i en professionel rolle. Det kan du gøre ved at iføre dig en slags uniform, hvor du også beskytter dit private jeg. Fx i form af noget tøj du kun bruger til dit arbejde. Det giver en konkret mulighed for bogstaveligt talt at lægge jobbet fra dig, når du kommer hjem. Du skal ikke være en anden end dig selv på jobbet, men du skal overveje hvilke dele, og hvor meget du vil vise af dig selv, når du arbejder. Hvis du ikke har noget filter, når du taler om dit privatliv, kan det måske virke grænseoverskridende for dine kolleger.

Hold øje med værdier og vaner

Selvom de fleste organisationer har udarbejdet et værdigrundlag, er de reelle værdier og vaner ofte meget svære at få konkretiseret. De er nemlig båret af en uudtalt viden og kommer fx til udtryk i vendinger som ”sådan plejer vi at gøre”, eller ”det har vi prøvet uden held”. Udnyt at du er ny og spørg til det, du ikke forstår. Hvis du på længere sigt ikke kan identificere dig med værdierne og kulturen, kan det være et tegn på, at du må gøre op med dig selv, om du er endt på den rigtige arbejdsplads.

Husk at passe på dig selv

Det er en god idé at huske på, at du er i en læringsproces og ny. Så selvom det kan være fristende at sige ja til alle opgaver - og mere til - skal du stramme tøjlerne til din overansvarlighed. Det kan blive et problem for dig på længere sigt, hvis du ikke fra starten finder en god balance. Her er et par gode råd til at bevare overblikket.

Det kan du bede arbejdsgiveren om

Introduktion til arbejdet, arbejdsopgaverne og arbejdspladsen
Det kan både være stort og småt: Hvordan udarbejder jeg en projektbeskrivelse? Hvordan prioriterer jeg en arbejdsopgave? Sørger jeg selv for kopiering? Hvor ligger kantinen

Mentor/supervision/faglig coaching
Hvem kan jeg spørge, hvis jeg er i tvivl om, hvordan en opgave skal løses? Hvornår er jeg selv ansvarlig, og hvornår skal noget godkendes af en anden? Hvornår i en proces kan jeg forvente sparring på en opgave?

Klare mål og afgrænsede opgaver
Hvad forventer du, og hvad forventer arbejdsgiveren? Hvem har det endelige ansvar for de forskellige opgaver?

Opfølgning
Hvordan er den første tid gået? Tal med både kolleger og leder. Er der noget, som du ikke har været opmærksom på, eller som de ikke har været opmærksomme på? Hvad kan gøres bedre fra begges sider? Har vejledningen været god nok?

Det kan du selv gøre

  • Accepter, at du er i en læringsproces. Du behøver ikke være perfekt
  • Pres ikke dig selv unødigt. Du kan og skal ikke kunne det samme som kollegaen, der har været på arbejdspladsen i flere år
  • Skru lidt ned for ambitionerne, hvis de indebærer, at du tror, du skal være superman
  • Afstem forventningerne. Gå i dialog med lederen
  • Tal med kolleger, tillidsrepræsentant og leder. Vær åben om dit forhold til arbejdet både over for dine kolleger og din leder
  • Vær opmærksom på dine egne grænser og vær ikke bange for at sige fra.

Hvad er ikke acceptabelt?

Et godt arbejdsmiljø giver gode medarbejdere. Presser arbejdsgiveren dig for meget, er gevinsten kortvarig, da du tømmes for energi.

Det er ikke acceptabelt:

  • at sidde på arbejde til kl. 20 hver aften
  • at tænke på arbejde hele tiden
  • ikke at kunne sove om natten
  • at være totalt udmattet
  • at undgå familie og venner fordi man ikke orker at være selskabelig

Hvordan kan DM hjælpe dig?

  • Tjekke din kontrakt inden du siger ja til jobbet
  • Sikre via din kontrakt at arbejdsforholdet er i orden
  • Klæde dig på til at forhandle kontrakten med din kommende private arbejdsgiver
  • Varetage forhandlingen for dig med en offentlig arbejdsgiver
  • Sparre med dig, inden det går galt

Vær dit ansvar bevidst

Ledelsen har et særligt ansvar for at lede og fordele arbejdet. Arbejdsgiveren har derfor et særligt ansvar for din sundhed og dit helbred i det omfang, at det har relation til dit arbejde. Decentralisering af ansvar til den enkelte medarbejder kan fremstå demokratisk, men det kan givetvis også få dig til at tro, at du bærer ansvaret alene, når byrderne bliver tunge. Det er ledelsen, der har det lovpligtige ansvar for, at du kan udføre dit arbejde uden at blive syg.

Men du har også selv et ansvar – alle ansatte har et ansvar; et ansvar for at sige nej og bede om hjælp. Find derfor ud af, hvilket ansvar og hvilke opgaver du har, og hvad dine kollegaer og ledelse har. Forholdet mellem ressourcer og krav skal helst stemme nogenlunde overens. Både under- og overstimulering kan give stress.

Hold rigtigt fri

Et indholdsrigt job med mange udfordringer kan i mange tilfælde få privatlivet til at blegne. Især hvis kravene er høje, og presset er stort. De rige muligheder for distancearbejde betyder, at du kan være på 24 timer i døgnet. Den fleksibilitet kan omvendt være praktisk og fungere som en fornuftig stødpude, hvis du har små børn eller på anden vis et krævende fritidsliv. Men vær bevidst om din egen fleksibilitet og forvalt den med omtanke, så arbejdet ikke kommer til at fylde det hele.

Det kan være overvældende tanker, når du som nyuddannet står på spring til at gøre karriere. Ikke desto mindre er det essentielt at have et harmonisk arbejds- og privatliv for at få en god, lang karriere. Vær derfor opmærksom på, at de lange arbejdsdage, som i starten er tegn på arbejdsglæde og videbegærlighed, ikke overtager styringen senere hen. Det er dig, der bestemmer over din karriere – og dit liv.