Gå til sidens indhold

Ansøgningen: Hvad kan du tilføre jobbet?

Det er svært at genbruge ansøgninger. To job er sjældent ens, og derfor skal ansøgningerne heller ikke være det.

1. Du skal ikke gå ind for genbrug

Bruger du en fast skabelon, er det svært at være original og få fokuseret ordentligt på det enkelte job. Skriv en ansøgning med afsæt i det konkrete job, hver gang du søger.

2. Du har de første fem-seks linjer

Du skal tænke som en journalist. Skriv det vigtigste først og det mindst vigtige til sidst. De første fem-seks linjer er afgørende for, om du går videre. En opstilling med tre-fire præcise punkter om, hvad du kan tilbyde i forhold til jobbet kunne være et eksempel.

3. Skriv til det konkrete job

Du skal ramme en sproglig tone, der matcher jobbet. Din tekst skal tydeligt signalere, at du har indsigt i arbejdspladsen, og at du passer til det job, du søger. Du må ikke lave stavefejl, kommafejl, slåfejl og grammatiske fejl. De skygger for dine faglige kvaliteter.

4. Du har én side

Modsat cv’et kan ansøgningen godt være for lang. Som tommelfingerregel er én side passende. Du viser, at du kan fokusere og få fortalt fyldestgørende om dig selv og jobbet på relativt lidt plads. Pres dog ikke siden. Den skal være læsevenlig og overskuelig. Har du meget relevant stof, må du bruge side to, men gør det til en undtagelse – ikke til en regel.

5. Du skal kunne pdf

Som i cv’et skal du sørge for, at alle de sider, du sender, hurtigt kan kobles til dig. Lav et sidehoved med navn, adresse, telefonnummer og mailadresse. Plus eventuelt hjemmeside og eventuelt link til udvalgte sociale medier. Match opsætningen med det job, du søger. Et kreativt job kræver en kreativ opsætning og typografi. Men pas på: Generelt er det bedre at være lidt for kedelig end alt for sprælsk.

Send som en pdf-fil, så du er sikker på, at opsætningen er i orden, når modtageren skal læse den.

6. Ringe eller ikke ringe

Der er meget delte meninger om, hvorvidt du skal ringe arbejdspladsen op. Gør det, hvis der er en mening med det. Hvis du har et konkret og relevant spørgsmål, der viser, at du har sat dig ind i, hvad jobbet handler om, og hvad arbejdspladsen beskæftiger sig med. En opringning vil i bedste fald være begyndelsen på en ny relation.

7. Du skal researche

Nøgleordet er grundig research, før du skriver din ansøgning:

  • Anonym research, web research, aviser, tidsskrifter og så videre.
  • Bredere research, hvor du giver dig selv tilkende ved fx at bruge dit netværk eller kontakter.
  • Konkret research, hvor du ringer virksomheden op og spørger ind til konkrete problemstillinger.

8. Tjek dit virtuelle fingeraftryk

Research kan gå begge veje. Når du researcher på din måske kommende arbejdsplads, kan de også researche på dig. I dag efterlader vi alle vores virtuelle fingeraftryk. Ofte uden at vide det. Ved du selv, hvad der står om dig forskellige steder på nettet? Skal du eventuelt fjerne adgangen til private ting på din Facebook-profil? Tænk over de signaler, du sender via billeder og indlæg. Skal din kommende arbejdsgiver se det?

9. Anbefalinger skal være relevante

Værdien af anbefalinger er begrænset. De bliver kun nærlæst, hvis de er specifikt relevante. Du kan eventuelt sætte fokus på de positive elementer i en anbefaling ved at markere dem. Og du kan eventuelt skrive tidligere arbejdsgivere på, som gerne må ringes op. Men få en accept fra dem først.

10. Læs ikke korrektur på egne tekster

Få altid en anden til at læse din ansøgning igennem. På den måde får du en umiddelbar respons på det, du har skrevet, og du bliver gjort opmærksom på sætninger, som er svære at forstå, på fejl eller på mangler.

Du er altid velkommen til at vende din ansøgning med Magistrenes A-kasse eller DM. Enten ved at bruge vores cv-tjek på dit universitet eller kontakte vores kontorer.

Kilde:  Chefkonsulent i DM,  Annette Schmidt Højby

At skrive CV

Hvert cv skræddersyr du til det job, du søger. Ny jobsøgning er lig med en ny ansøgning og et nyt cv.

Læs mere om hvordan du skriver dit CV