Lektor: Nye studerende vil gøre en forskel, og jeg ser mange færdiguddannede, der er i gang med netop dét ude i samfundet

Del artikel:

Som samfundsvidenskabs-studerende er der næsten ingen grænser for, hvad du kan ende med at blive. Og hvilken forskel, du kan gøre. Hvis du går ind til studiet med engagement og en ide om at gøre en forskel, så har du alle muligheder for at lykkes med det som færdiguddannet.

Engagement og idealisme. Sådan lyder to af de vigtigste egenskaber, som Klaus Rasborg ønsker, at de studerende skal holde fast i. Han er lektor i samfundsvidenskab på Roskilde Universitet. Han beskæftiger sig blandt andet med sociologiske, politiske og økonomiske problemstillinger, der alle tager udgangspunkt i reelle problemer ude i verden:

“Det kan være social ulighed. Hvorfor stiger uligheden til trods for en socialdemokratisk regering tidligere har haft en målsætning at reducere uligheden? Det kan også være unge på kontanthjælp. Hvorfor er der forskel på kommuners evne til at få unge kontanthjælpsmodtagere i arbejde? Skyldes det social arv, eller hvad skyldes det?”

Klaus har flere eksempler som bandekriminalitet, frygten for terror og perfekthedskulturen. Emnerne er mange, og netop derfor er mulighederne også mange.

Gør en forskel i alle niveauer i samfundet

Udover at forske og skrive fagbøger underviser Klaus til daglig på RUC. Selvom han får anerkendelse for de bøger, han har skrevet, og den forskning, han står bag, så er det alligevel noget særligt, når han får anerkendelse for sin undervisning. Når han kan lykkes med at give sine studerende den der AHA-oplevelse, når de fuldstændig forstår problemstillingerne. Klaus indrømmer, at han ikke kan lade være med at blive lidt stolt, når han i forskellige sammenhænge møder tidligere studerende:

“De kan være blevet gymnasielærer, kommunikationskonsulenter eller politikere. De kan ende overalt i samfundet på alle niveauer, så de kommer til at gøre en forskel i samfundet.”

RUC bliver ofte skudt i skoene, at de ikke er specialiseret i noget, netop fordi universitetet arbejder meget tværfagligt. Men netop den tværfaglighed er ifølge Klaus noget af det, der ender med at blive de studerendes styrke, fordi de bliver til stærke analytikere, der er gode til at anskue samfundsmæssige problemer fra forskellige vinkler, til at finde løsninger og i det hele taget til at drive projekter fremad.

Engagement og idealisme

Klaus erkender, at det måske lyder velkendt. Men det vigtigste for nye studerende er engagementet. Det skal give den lysten til at læse teksterne på studiet, være kritisk overfor dem og samtidig skal de også turde være kritiske over for underviserne. Og selvom verden ser helt anderledes ud nu, end da han selv startede med at studere, så ser han heldigvis mange studerende gøre netop det:

Jeg var et ungt, idealistisk menneske. Jeg valgte at læse kultursociologi. Jeg ville lave verden om og gøre verden til et bedre sted at være. Der hvor jeg ser en parallel med nye studerende, er det der med unge idealistiske mennesker, der gerne vil gøre verden til et bedre sted. Det har vi stadig tilfælles. Unge RUC-studerende er meget engagerede mennesker.

Så hvis du er ny studerende, er det bare med at klø på. Du har i hvert fald udgangspunktet for at gøre en forskel. Og det er da en start.

}