Gå til sidens indhold
07. oktober 2019

Gør en forskel for børn med sprogindlæringsvanskeligheder

Man kan ikke se det på dem. Nogle gange kan man heller ikke umiddelbart høre det på dem. Men der er mange børn i Danmark, der har svært ved indlæring af sproget. Hvis de ikke får hjælp, kan det få konsekvenser i deres fremtid. Som audiologopæd kan du blive en stor del af den hjælp.

Rikke Vang Christensen er lektor i Audiologopædi på Københavns Universitet. Hun forsker og underviser i de sprogindlæringsvanskeligheder, som nogle børn har. Ifølge Rikke er det ca. syv procent, hvilket svarer til, at der sidder 1-2 børn i en almindelig skoleklasse, der har en sprogforstyrrelse. De er ikke til at udpege, når man ser dem, derfor kræver det nærmere undersøgelse: 

“Forskellige test viser, at de har svært ved sproget. Det kunne f.eks. være, at de skal vise deres sprogforståelse ved at udpege det korrekte billede. Når jeg så siger “koen bliver skubbet af grisen”, skal de pege en gris, som skubber en ko. Men mange af de børn, som jeg undersøger, har svært ved at forstå sådan en sætning og vil i stedet pege på en ko, der skubber en gris.”

For Rikke begyndte det med en fascination af det talte sprog, som vi tit tager for givet. De fleste af os kan ved hjælp af sproget udtrykke os ret præcist. Men sådan er det ikke for alle, og det var dem, Rikke gerne ville gøre en forskel for.

Trækker spor langt ind i voksenlivet

Når det ikke altid er til at se eller høre på børnene, så virker det måske ikke som et særlig stort problem. Men ifølge Rikke, så det talte sprog rigtig vigtigt for den verden, børnene skal ud og klare sig i:

“Vi ved i dag rigtig meget om, at det at have gode talesproglige forudsætninger gør en i stand til at klare sig godt i skolen. Og det har en masse at sige ift. videre uddannelsesmuligheder og i forhold til at få et godt liv. Derfor kan det virkelig også spænde ben for en resten af livet, hvis man har sprogindlæringsvanskeligheder.”

Og netop på grund af de mange konsekvenser, sprogindlæringsvanskeligheder kan have, giver Rikkes job især mening for hende, når hun kan forske i, hvordan hun og hendes kolleger kan hjælpe de her børn - og samtidig også kan undervise nye studerende, som kan hjælpe endnu flere børn til et bedre liv.

God forståelse for mennesker

Der er mange retninger at vælge. Man kan blive hørepædagog, læsepædagog og man kan faktisk også hjælpe voksne, der har mistet sproget i forbindelse med en hjerneskade. Men hvis du er interesseret i den retning, som Rikke er gået, så er der nogle egenskaber, som bestemt ikke er dårlige at have: 

“Man skal kunne lide mennesker. Jeg tror, at man kommer langt med en god grundlæggende forståelse for mennesker. Og en klar interesse for sproget kommer man nok heller ikke udenom.”

Så hvis du interesserer dig for sproget, mennesker og især børn, der fortjener de bedste forudsætninger, så er audiologopædi måske noget for dig. For kan det blive meget bedre end at være i stand til at gøre en forskel for de børn, der har brug for netop din hjælp?